torsdag 27 maj 2010

Jag får revidera...

... min 5km's tid lite. Jag vet ju att intervallträning gör att distansen kan bli lite hejkonbejkon, så därför bestämde jag mig för att köra ett 5km's pass idag för att se om jag förbättrat mig mot tidigare.

Första gången jag sprang 5km var för några veckor sedan. Jag använde mig av min Nike+ och trodde i min enfald att distansen stämde hyggligt. Det gjorde den INTE kan jag säga. De trodde 5 kilometrarna var egentligen vara ca 4,5km vilket gjorde att den tiden gick fetbort. kan säga att jag var duktigt trött när jag hade gjort mina "5 km" då, samt att jag tjurade ihop när jag insåg att det inte ens _var_ 5 km....

Efter upptäckten att det inte var 5km bestämde jag mig för att kalibrera min Nike+. Jag mätte upp en 5km sträcka på en kartsite online, och begav mig ut för att springa de efterlängtade (?!?!) kilometrarna. Vad jag INTE visste när jag gjorde det var att Nike+ då inte räknar kalibreringen som en workout = jag har inte lagrat hur lång tid det egentligen tog. Jag TROR att det var 38.50 eller något liknande.

Nu var iallafall Nike+ kalibrerat och jag räknar med att det fortfarande är hyggligt rättvisande. När jag blir lite bättre och får ett längre joggingsteg tror jag att jag kommer att kalibrera om den för att vara på säkra sidan.

Nu i veckan har jag ju kört intervaller och kom då ner på 5km på ca 35.25min. Idag var det dags för 30 min jogging enligt mitt schema. I början av passet var jag övertygad om att det var det enda jag skulle orka idag, men sen kom den där Hanssonska envisheten igen, och jag kände att "what the häck liksom - nu kööööör jag" så jag siktade in mig på ett 5km's pass. Det var galet segt de sista 800 metrarna, jag hade håll (förmodligen pga den fantastiska mathållningen jag haft idag.... eller inte...) och benen blev rätt stumma.

MEN, trots detta stannade klockan på 36.08min vilket jag tycker är helt klart godkänt med tanke på att det är kontinuerlig jogging och inte intervall! Har därmed skrapat bort 2min42s från min första 5:a!

För att citera Spiderchick - Jag gillar't!!

Nu blir det havregrynsgröt med torkade aprikoser och fikon och lite mjölk. Kanske skulle festa till det med lite svensk lingonsylt också...?

Tata for now joggers!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar