lördag 29 maj 2010

Långpass och nya kläder!


Idag har det varit en soft dag i det Prestwich-ska hemmet. Vi flängde som skållade råttor på speed igår, för att hinna klart med så mycket av "måste-sakerna" som möjligt, så vi kunde ha en skön dag utan massa måsten!

I förmiddags var vi iväg och fixade en del ärenden, inklusive for till den HÄR affären, Coventry Runner. Det är en joggin/löpaffär med mycket finfint, löpband och hela faderullan för hjälp med skor och kläder. Vi hade en trevlig pratstund med ägaren, och jag hittade en del fina saker till mig själv. Måste-saken som jag var ute efter var ett par bra strumpor, då jag har fått blåsor under fötterna av många av mina strumpor jag använt (vanliga bomullsstrumpor, inte avpassade för löpning eller liknande).

Jag fnissade gott när jag kom hem och satte på mig dem och insåg att det var en höger- och vänsterstrumpa med märkning så jag vet vilket håll jag ska åt....


Hade en seg eftermiddag där jag liksom inte kom igång att göra något och kände att nu är det dags att ta tag i buisnessen här. Lördag kommer i framtiden att betyda långpass. Jag vill komma över min mentala spärr vad gäller att jogga långt och länge, något som sitter djupt rotat i mig. Dividerade fram och tillbaka med mig själv, men bestämde mig för att köra ett 60minuters pass idag. Förra sommaren hade jag en rätt bra vända som brukade ta kring 60 minuter, så jag gav mig iväg, med den rundan i minnet.

Första 15 minutrarna kändes konstiga i benen och i huvudet. Huvudet var som i bomull och det kändes som om jag sprang jättekonstigt. Efter 15 minuter började flytet komma igen och jag kände mig stark och bra! Kollade på iPhonen och Nike+en och det verkade som om jag sprang relativt fort (för att vara mig - ok? :) ). Fick blodad tand och låg på hög puls hela tiden, pushade och pushade! Fick springa lite kringelikrokar när jag kom hem till bostadsområdet igen, då klockan fortfarande bara stod på ca 50 minuter.
Avslutade 60 minuter och kände mig BRA som fan!

Hem, stretcha och ta lite kort (se nedan) för att sedan kalibrera rundan med en GPS/googlemaphistoria online. De 10,3 kilometrarna var mer som 8,5 km (jag fattar inte hur jag ska få Nike+en bättre kalibrerad...) men jag är ändock nöjd. En mental spärr är borta och jag känner att jag KLARAR det här.

Dagens pass:
Tid: 60min +5min upp- och nedvarvning gång.
Distans 8.5km plus 800m gång
Tid per km: 7min3s
Kalorier enligt Nike+: 1044

Tettiz - det måste vara den fina GULA tröjan som gjorde det!! :)
Här får ni två bilder på mina nya kläder, och på en ny-sprungen Annika - nöjd som attans!


Tata for now - nu ska jag ta en kopp kaffe och en bit kaka och SOFTA i soffan!

5 kommentarer:

  1. Duktiga du! Jag önskar jag hade sån springdisciplin. Eller disciplin över huvudtaget :p

    SvaraRadera
  2. Duktigt Annika! Hejja.. Hejja..
    Roligt när man hittar en affär med bra saker :)
    Kan tyvärr ej hjälpa Dig med kalibreringen men kika in hos Daniel som skriver på Mina Utmaningar (länk finns hos mig), han kanske vet..
    Ha en fortsatt trevlig helg!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Shit vad duktig du är!! Jag har blivit lite sugen på att prova på att springa :P Just nu "laddar" jag, sedan skall jag försöka få tag på bra skor till mina krångliga fötter...sen!=)

    SvaraRadera
  4. Du är superduktig! Det är inte helt lätt att spränga mentala gränser. Ett sätt är just att köra på puls och tid... och strunta i hur långt det är. Bra jobbat!
    Efter att jag köpt riktiga löpsockar förra året, med höger & vänster, kan jag inte springa med något annat... funktionskläder är bara bäst! Kör hårt!!

    SvaraRadera
  5. Jepp, den GULA fina tröjan måste definitivt ha hjälpt till - MEN det är ju såklart DU som är bäst!! Heeeja dig!!! :D

    SvaraRadera