söndag 23 maj 2010

Mitt första inlägg...

...blir en summering av mina första fyra veckor med mina nya fina joggingskor :)

Bakgrund
Jag är en 30årig läkarstudent, boendes i Coventry i England tillsammans med min man och våra tre katter. Vägen till England har varit brokig, och jag har hunnit med en del i Sverige innan jag flyttade hit för ca tre år sedan, bl.a. 2 år på läkarutbildningen i Umeå, samt en doktorsavhandling i medicin i samma stad.

Början till något nytt...
Kom i september 2006, då jag genomgick en gastric bypass operation. Jag fick ett hjälpmedel att minska min vikt och jag har i dagsläget gått ned ca 60 kilo från mitt toppnotering. Personligen förstår jag inte vilken bedrift det egentligen är, utan känner hela tiden att jag måste kunna mer, vara bättre osv... Det hänger nog främst ihop med att huvudet inte har förstått vad som hänt :)



Sen var det det där med jogging...
Jag har alltid fascinerats av människor som tränar, och som har envisheten att träna för ett mål. Jag insåg förra sommaren att jag är likadan om jag verkligen vill. Jag är SJUKT envis och jag har kapaciteten att genomföra rätt tuffa träningspass om jag bara vill. Förra sommaren drog jag igång ett joggingschema där jag började med 3 minuters jogging varvat med 3 minuters gång. Snabbt blev jag bättre och ville mer, och tog tyvärr ut mig lite väl fort och mina knän sa ifrån, genom att svullna upp och ortopeden mumlade något om effusion och vila samt antiinflammatoriska. Jag kom helt av mig, och lade joggingen (och träningen) på hyllan igen.

Vintern var lite av ett mörker i största allmänhet och jag var låg och lade på mig lite vikt igen. Efter julen var jag livrädd för att fortsätta gå upp i vikt och insåg att det var dags att börja ta hand om mig själv igen, värdesätta MIG själv och hur jag mår. Jag minskade vikten jag hade lagt på mig och för fyra veckor sedan började jag jogga igen.


Mina första fyra veckor har sett ut som följer:
(jag värmer alltid upp genom att gå snabbt i 5 minuter, samt varvar ner i ca 10-15 minuter med snabb gång, samt en genomkörare med streching)

Vecka 1
1: (10 min jogg + 2 min gång) *2
2: (10 min jogg + 2 min gång) *2
3: 20 minuter jogg
4: 20 minuter jogg
Vecka 2
1: (15 min jogg + 2 min gång) * 2
2: (15 min jogg + 2 min gång) * 2
3: 25 minuter jogg
4: 25 minuter jogg
Vecka 3
1: (10min jogg + 2 min gång) *3
2: (10min jogg + 2 min gång) *3
3: 5km (trodde jag, enligt kalibrering var det 4,3 km)
4: 30 min jogging
5: 5km - 38.30 min
Vecka 4
(nattskiftsvecka på jobbet - GRYMT segt att jogga)
1. 20 min jogg+2min gång+10 min jogg
2. 20 min jogg+2min gång+10 min jogg
3. 5km - 38.50min
4. 30 min jogg

Men maten då...
Just nu är maten lite av ett bekymmer för mig. Jag har fortfarande ca 10 kilo som jag skulle behöva göra mig av med - upp till 15 kilo för att hårddra det. Dessa kilon är de sista som ligger mellan mig och normalvikt, och framförallt mindre slitage på mina knän. Jag är MANISKT rädd för att få känningar från knäna igen och vill därför göra allt för att undvika det.

Jag skrev upp mig på en viktsajt online, där jag kan logga allt jag äter och se hur mycket kalorier jag får i mig per dag. Enligt deras beräkningar skulle jag ha ett dagsintag på ca 1580 kcal för att minska 0,75-1 kg per vecka. Idag har jag varit medlem i 4 veckor och har legat på 1580 kcal (med extra kalorier de dagar jag tränar) och har gått UPP i vikt....

Jag känner helt klart att jag skulle behöva ha hjälp någonstans ifrån med ett kostprogram som är anpassat efter mig, min operation och min träning och vad jag vill åstadkomma. Har fått en del tips och kommer att kolla upp detta. Om ni har några tips så får ni gärna höra av er!

Min målsättning
Min dröm är att kunna springa halvmaran i Birmingham den 24:e oktober i år, och kunna göra det på mindre än 2hrs20min. Om jag klarar det är det en ENORM seger för mig, och ett erkännande att jag KAN, om jag vill!

Detta är starten på min jogg-blogg, jag hoppas kunna använda denna som en ventil och dagbok för mitt joggande och tränande och jag har via Petras Maratonblogg hittat vidare till en del andra bloggare, t.ex. Jesper och Bumbi! Jag vill gärna ha tips om flera bloggare, och flera motionsbloggare!!

6 kommentarer:

  1. Vilken prestation! Alltid roligt med nya löpbloggar också :)

    SvaraRadera
  2. Vilken resa!Lycka till med nya bloggen! Du verkar besitta en massa krut, så joggingen/löpningen kommer säkert att gå framåt.

    SvaraRadera
  3. Inspirerande!!! Parkerar mig här och hejar på för full hals!!

    SvaraRadera
  4. Hej tjejen!
    Klart jag har tid att kika in och peppa!! =)
    Fasiken vad Du är duktig!
    Det där med maten är ett problem även för mig - jag får alltid i mig för lite, reggade mig på en viktssajt jag med gick upp 2 kg de 2 första veckorna men sedan vände det =)
    Lycka till i fortsättningen och jag kommer att kika in regelbundet och lämna tassavtryck!
    Nu kör vi så det ryker på våra halvmaror!

    SvaraRadera
  5. Tjing! Kul att titta in hos lite nya bloggjoggare. Jag har gått en liknande väg som du just startat. Nå bypass har jag inte gett mig i kast med men om 12 dagar springer jag Stockholm maraton och jag lovar - Du kan det du vill! För mig flyttades fokus från vikt till löpning och jag satsar nu mer på att bara må bra och lyckas med mina löpmål. Från att inte ha tränat nåt till att springa ett maraton - känns helt fantastiskt! Kör på!

    SvaraRadera
  6. ALLA går upp i vikt i starten när man börjar träna....vet inte om det är för att musklerna svullnar och drar åt sig vätska eller vad tusan det beror på - men det är surt att man får några bakslag på vågen innan det så sakteliga börjar gå åt rätt håll. Tur att träningen ger så mycket andra sekundärvinster (välmående, energi, förbättrad sömn et.c.)! Mitt personliga råd är nog att inte väga dig för ofta. Man blir så lätt fixerad vid en siffra, och om ett par extrakg en dag bara är vätska så ska man ju inte låta sig nedslås över det. Äh, å andra sidan, vem är jag att ge dig råd om vikt - du är säkerligen expert på området efter den kamp du har varit igenom.

    Vad härligt att du har kommit igång i alla fall, härligt att du har fått fram ditt jäklarannamma!! Måste säga att du ser strålande ut, vännen - det riktigt lyser om dig.
    Kom ihåg att energin och lusten till att träna går i vågor för alla, ibland får man ju perioder när kroppen strejkar och ber om paus - men har man tränat sig till en bra grundkonditon är det enkelt att komma tillbaka till samma nivå efter pausen. Önskar dig ALL lycka framöver.

    PUSS!

    SvaraRadera