tisdag 20 juli 2010

Det där med vikten....

För er som läst mycket av min blogg vet att jag vill lossa lite extra vikt utöver mina jogging-ambitioner.

Jag har ju en gastric bypass i bagaget och detta har gjort att jag har en del småproblem som gör att kosthållning kan vara lite problematisk ibland, men överlag är det en välsignelse som jag INTE vill vara utan.

Jag gick med i Viktklubb på Aftonbladet samtidigt som jag började jogga igen. Efter 10 veckor hade jag inte gått ner ett gram, utan snarare gått upp ca 1 kilo, trots väldigt tight kosthållning. Jag åt 1500kcal per dag, men mer de dagar jag tränade (jag åt upp mina motionskalorier) för jag var ordentligt hungrig. Jag är enveten som fan, men även jag har en gräns för hur mycket jag klarar innan jag "ger upp". Att hela tiden känna att man ligger på gränsen när det kommer till mat, och ändå inte gå ner i vikt klarar jag inte hur länge som helst. Efter mycket grubblande har jag kommit fram till att Viktklubb är ett jättebra verktyg, men när folk tränar mycket eller har en lite lattjolabans magtarmkanal (omkopplingar och så vidare vilket leder till minskat upptag) så fungerar inte ren kaloriräkning.

I dagsläget loggar jag inte vad jag äter, och jag har funderat mycket på hur jag ska göra. Jag läser ju mycket inne hos MarathonMia och hon skrev om det här med kosthållning för några dagar sedan, och avslutade med "äter du för att kunna träna, eller tränar du för att kunna äta?"

Jag har funderat mycket på det där över de sista dagarna, samtidigt som jag har plöjt böcker om kosthållning och sportnutrition. Jag vet att det är lite pretto att läsa sportnutrition när man motionärsjoggar, men det har ändå en viss fördel, då det är inriktat på att äta för att kunna träna. Många av böckerna har givetvis också avsnitt om att göra sig av med några extra kilon här och där.

En sak som böckerna verkar vara överens om är att när man räknar ut sitt dagliga kaloribehov, så ska man kalkylera med sin träning och slå ut det på 7 dagar istället för att äta mer de dagar man tränar, något som är annorlunda mot Viktklubb. Detta skulle innebära att jag varje vecka skulle räkna ut hur mycket kalorier jag skulle "tjäna in" genom att träna och sedan slå ut det på 7 dagar. Då jag tycker om att planera och göra "det som står på listan" tror jag att jag skulle klara detta, och få ett jämnare intag av mat, jämfört med Viktklubbs-tiden.

Om jag tänker på målsättningar kommer min initiala målsättning vara att närma mig 85 kilo till mina 180 cm, men min "marathonvikt" i mitten av hösten 2011 är närmare 75-78 kilo, för att undvika skador och för att vara "normal" i mitt BMI. Jag kommer då fortfarande vara "tung" i jämförelse med många andra långlöpare, men jag har inga ambitioner att bli sticksmal, min överflödiga hud hindrar mig från att bli så smal ändå :)

Nu är det ju fortfarande sommar, och en del semester står på schemat framöver. Jag tror dock att jag kommer att ta lite detox i form av CK med en måltid när jag har kommit hem från Turkiet och jag är igång och tränar lite lagom (innan jag kommer upp i ordentliga långpass senare i träningsprogrammet). I övrigt kommer det bli kaloriräkning för min del, men jag kommer lägga mig högre än Viktklubbsvarianten med 1500kcal per dag, för det var tufft. I och med min GBP vill man ju helst att jag äter 3 måltider per dag samt 2-3 mellanmål. Att få in det på 1500kcal är lite trixigt, samt jag tror ibland att man äter lite för lite.

Mitt stora problem är frukosten, och det är här effekterna av min GBP kommer in. Jag har enormt svårt att hitta frukost som jag kan äta utan att sk dumpa. Dumpa innebär kortfattat att jag blir illamående, kallsvettig och hjärtat dunkar i 150-180 slag per minut (min vilopuls är ca 56). Det enda som hjälper är att låta det gå över av sig själv, och det tar från 30 minuter till 2 timmar om det är riktigt illa. Om jag försöker äta gröt till frukost blir jag närmast döende och behöver gå och sova i några timmar. Hittills har jag gjort så att jag äter en frukostbar av något märke, samt dricker kaffe, och så försöker jag äta några smörgåsar några timmar senare om jag får möjlighet.

Jag måste hitta en planering som fungerar för följande saker:
1. Gå upp tidigt och kunna äta något litet, för att sedan äta frukost senare.
2. Äta frukost på jobbet (även om man har mottagning ellerliknande)
3. Äta lunch som får vara kall, men som klarar av rumstemperatur (har ingen kyl eller mikro tillgänglig)
4. Mellanmål som är bra med näring men inte kräver något fancy
5. bra pre-träningssnack.
6. Middag som är billigt men bra ur närings- och kalorisynpunkt.
7. Fundera ut vad man kan äta på kvällen istället för att äta något snarra/gottis.

Ni ser, jag har en del att fundera på. Jag VET varför jag blir godissugen och det är för att jag inte får i mig tillräckligt med näring, för jag är skiträdd att få i mig för mycket kalorier.

Alla tips och funderingar emottages som vanligt tacksamt - jag vet att ni är bäst på sådant här!!

10 kommentarer:

  1. Aldrig funderat på periodisk fasta för att hjälpa till med fettförbränning? Jag använder mig av det och ligger på 1900 kalorier per dag för icke träningsdagar samt 2500 på träningsdag. Dock justerar jag makrofördelningen mellan fett, protein och kolhydrater beroende på träningsdag eller ej. Summa sumarum går jag ner 300 till 500 gram i veckan. Läs mer på www.leangains.com

    SvaraRadera
  2. PS, brorsan påminde mig om att du med leangains metoden ökar din muskel massa trots viktnedgången. Så win-win situation. DS

    Men alla metoder har för och nackdelar det gäller att hitta sin väg som passar just dig. //J

    SvaraRadera
  3. Jag kan tyvärr inte ge några kostråd då jag är en godisråtta och kakmonster men skulle gärna ha din mailadress. Maila mig är du rar.

    SvaraRadera
  4. Jag är ingen dietist och det är väl synd för då hade jag löst mina egna viktproblem ;)
    Men viktklubb har jag ungefär samma erfarenhet av som Du.. Viktökning!
    Hoppas Du snart hittar ett sätt som passar dig och ditt liv - för det är enda sättet att få det att hålla i längden. Vet hur jobbigt det är att härda ut för att se om det vänder snart! Du har varit kanonduktig som hållit i 10 veckor!
    Kramar
    P.S Idag har jag shoppat böcker - några fanns även på Bokus.se :) D.S

    SvaraRadera
  5. Dr Annika:

    Det enda som jag oroar mig för när jag ser din planering, kommer du att äta ordentligt med mat när du tränar. För precis som som många andra redan har sagt du måste äta för at kunna träna. Du kan inte träna på tom mage visst det går att köra pass utan frukost upp till ca:60 min, sen går det utför. Jag skulle inte oroa mig för mycket för vikten utan istället koncentrera mig på träningen efter det kommer du att se att kilon minskar. När jag var i london testade jag BMF i Hyde Park såg att det finns en liknande även i i närheten där du bor:

    http://www.britmilfit.com/locations_venues.aspx?venueid=163

    Testa och se om inte detta kan vara en bra komplement till din löpning.

    /Gax-Staffan

    SvaraRadera
  6. Staffan: TACK för tipsen om military training! Ska kolla upp det direkt, och jag tror lite som du, nämligen att jag kommer att få enorm hjälp av träningen och så länge jag inte mofflar godis så borde det reda sig självt liksom!
    Läste just att man måste genomgå en Fitness-assessment för att delta i Military training historien - hjääääälp!! :)
    TACK igen! Jag uppskattar det verkligen!

    SvaraRadera
  7. Dr Annika:

    När jag körde BMF i Hyde Parke behövdes ingen Fitness-assessment. Jag antar att du kommer delas in i olika färgade grupper beronde på hur många: armhävningar,burpies, och din löpnings förmåga. Efter det får du en tröja med rätt färg och ett numer. Under passet är du bara ett nummer lite som under soldatlivet om du förstår. Under det passet som jag körde hade vi vatten pauser 2st?? Du får inte har några smycken,piercing eller puls klocka de är väldigt noga med det.

    /Gax-Staffan

    SvaraRadera
  8. Hmmmmm! På detta område kan jag inte ge några råd alls. Mitt problem är något annorlunda - disciplin... Den verkar du inte sakna, till skillnad från mig :-) Jag tror dock att med de mål du satt upp så är det viktigt att du äter för att träna och inte tvärtom. Jag avbröt mitt viktexperiment inför maran i år eftersom energin blev en bristvara...

    SvaraRadera
  9. Med min vikt kan jag inte heller ge så mycket råd. :D
    Jag har dock gått ner 10 kilo på fyra månader, så joggingen hjälper ju verkligen till!! Ananrs försöker jag som du att inte äta så mycket onyttigt (fast jag vet inte hur det kommer gå när jag är hemma i Sverige med lösgodis igen....), och att äta oftare, men mindre, varje gång.
    Just nu ser mitt matschema ut så här:
    Frukost: yoghurt eller macka
    Mellanmål: nötter, torkad eller färsk frukt, bar - beror på vad jag har
    Lunch: Något nyttigt, försöker hålla det under 500 kcal
    Mellanmål: samma som på förmiddagen, eller en lite matigare bar om det är träningsdag
    Sedan tränar jag oftast innan middagen
    Middag: är min stora svaghet... Vi bor hemma hos en annan familj som inte lagar så nyttig mat, så jag försöker jobba på portionsstorlek. Det går ibland, och inte ibland. Och dottern i familjen älskar att baka, så rätt så ofta blir det efterrätt också... Här borde jag verkligen jobba på mitt pannben. :D

    SvaraRadera
  10. Hej Annika! Hittade hit via Mia. Jobbar som kostrådgivare o tränare och mest med viktnedgång. Visst är träningen viktig för vikten, men det är maten som är viktigast! Vill rekommendera boken Isodieten av F. Paulun med massa bra info men ffa bra recept. Håller själv kurser i just Isodieten med stor framgång bland mina deltagare. Och jag lovar att det går att träna tufft och äta iso (iso = 33%protein, 33% bra fett +33% långsamma kolhydrater, 1600kcal/dag). Iso ger nämligen alla näringsämnen du behöver o alla fibrer, vitaminer, mineraler o antioxidanter osv sen får du säkert anpassa portionsstorleken något, för de är stora. Och det funkar inte med din GBP. Lycka till tjejen & ge inte upp!
    Hälsn Sirpa
    www.sirpaspringerigen.blogspot.com

    SvaraRadera