onsdag 21 juli 2010

Motionscykeln

Innan jag skaffade en motionscykel till oss, har cykling alltid varit lite av en hatgrej för mig. Jag har aldrig kunnat cykla utan att få ont i rumpan, oavsett hur många gelsadelskydd och rumpriktiga saker jag har haft på mig. Cyklandet var en transportmetod som inte var särskilt njutningsfull från min synvinkel.

Under mina sista år i Umeå hade jag en jättejättefin tant-cykel, ni vet en sådan där fin med rundade bågar och cykelkorg och kjolskydd och hela konkarongen. Jag tyckte jättemycket om den cykeln, men när det var dags att flytta till England lämnade jag cykeln i Sverige. Jag kan i efterhand säga att det var rätt val. Jag skulle INTE våga cykla här, eftersom att det knappt finns några cykelvägar, och folk kör som idioter (mig inkluderat...).

När jag och maken bestämde oss för att försöka börja motionera lite mer föll lotten på en motionscykel, enkelt och smidigt att ha hemma, slippa åka till något gym och relativt billigt för vad vi fick. Vi hittade vår nuvarande motionscykel på Amazon.co.uk på rea och jag tror vi betalade strax under 2000kr för den. Den har massa skojiga program och jag blev snabbt biten av cykelflugan.

I dag använder jag motionscykeln för att knäcka mentala spärrar samt att bränna en del kalorier på längre träningspass. Då det inte belastar på samma sätt som joggingen är det ett bra komplement till de längre passen.

Idag var det dags att hoppa upp på motionscykeln för första gången på några veckor. Jag har investerat i ett par cykelbyxor, även kallade "muppbyxorna"
(kan med fördel användas tillsammans med muppbältet för en extraordinärt muppig utstyrsel!).
De har en sådan där inbyggt extra stoppning i grenen så att man inte lika lätt får skav... Nåväl, det handlar fortfarande om "mushärdning" i min uppfattning, även om det var liiiiite mindre plågsamt framemot minut 80 jämfört med tidigare.

När jag var klar idag såg det ut så här på displayen...



Sammanfattning:
Tid: 90 minuter
Antal cyklade km: 38,1km
Antal brända kalorier: 1908
Känsla: Bra för att vara första passet på cykeln på länge.

Och hur ser en Annika ut efter 90 minuter på en cykel...?
Ja inte lika vacker som Miranda är efter att ha sprungit sjuttio-fjorton mil iallafall...
(Om ni inte har tittat in hos Miranda så MÅSTE ni göra det - hon kutar sjukt långa distanser och ser galet fräsch ut hela vägen, och till råga på allt är hennes blogg en av mina största inspirationskällor och wanna-be-like-her-bloggar!)

Här är'e svettigt och osminkat, men härligt endorfinhögt! :D


Nu blir det lunch; Tonfisk- & pastagratäng, och en stor fin latte till efterätt!

Råck ån!

5 kommentarer:

  1. Wow! Hjälten... 90 minuter är vad jag kallar pannben! Snyggt jobbat!

    SvaraRadera
  2. Härligt ! Det där med bilkörning.... kan ju bero på vilken sida om vägen NI kör på =)

    SvaraRadera
  3. Impad! 90 minutes - You rock gums! :)
    Det där med cykel är inte min grej - det skaver på fel ställe (och du vet ju hur det känns).. Snart har Du brännt de där kilona Du vill bli av med!
    Tack för alla glada tillrop Du lämnar hos mig! Det värmer :)
    *kramar om*

    SvaraRadera
  4. Hej Annika! Tack för din fina kommentar! :) Kul med flera blivande läkar-joggar-bloggare, känns som att vi är ett lite för sällsynt släkte för att det skall vara bra ur samhällssynpunkt. ;)

    Har lagt till din blogg i min feed också, fast jag använder mig av bloglovin.com istället för google. det här med RSS är lite mystiskt för mig ibland! Men allt som fungerar är ju bra!

    Vi har också en motionscykel hemma, men så länge som 90 minuter har jag aldrig suttit på den i taget. Efter 20 min brukar det bli obekvämt att sitta, haha. :p

    SvaraRadera
  5. wow! 90 min :) Är glad om jag överlever 35 ;) Sparar din blogg i min "att läsa-lista"..

    SvaraRadera