tisdag 20 juli 2010

Veckans planering och första pass

Alltså, jag tror jag hamnade i någon sorts vinkelvolt och fnastnade eller nåt!

Jag har kämpat med motivationen de senaste veckorna, främst på grund av fötterna och blåsorna, men också att det har varit segt och jobbigt. Sen blir det inte bättre när man surfar och läser om alla som är ute och mysjoggar i 6min takt.... Jag vet, de har sprungit mycket längre än vad jag har gjort och har mycket bättre kondition, men ändå. Om jag mysjoggar är det förmodligen i 9 minuter per km ;)

Nåväl, i helgen satte jag mig ned med maken och lade upp planerna för hösten och vintern. Jag går ju på mitt sista år på läkarlinjen och det kommer vara tufft, riktigt tufft.

Mitt mål är dock att jag ska springa Birmingham Half-Marathon i slutet av oktober, och fram tills dess kommer jag följa ett 14veckor träningsprogram jag har hittat i en bok. Efter det så kommer det främst vara att bibehålla formen och ytterligare slipa på att jogga lugnt och länge fram tills efter finals (april/maj) då jag kommer gå på nästa stora träningsprogram som kulminerar i ett marathon under senhösten 2011.

Träningsprogrammet jag börjar nu innebär några lugna första veckor, dels för att man ska återhämta sig från eventuell hård träning INNAN man började programmet, och dels för att man behöver bygga upp sig från grunden igen.

Jag kommer att komplettera programmet med intervallträning och mentala-spärr-brytning på motionscykeln. Passen på cykeln är ju som sagt delvis också för att se om jag kan träna bort lite extra hull. Optimalt skulle jag vilja bli av med ca 7 kilo fram till i mitten av oktober, och isåfall väga kring 85 kilo på halv-mara-dagen. Jag har en del funderingar på hur jag ska göra detta, men det tar vi i ett annat inlägg.

Så veckans planering blir som följer:

1. 20min lätt jogging
2. Motioncykel 90-120 min intervaller
3. 20 min lätt jogging
4. Motionscykel 90-120 min intervaller
5. 20 min lätt jogging

Som ni ser är joggingen väldigt lugn i början, för att hinna återhämta sig lite och även att mentalt förbereda sig på att dra igång med mer krävande träning de kommande veckorna!

Dagens pass var lite av en mental spärr. Jag hade jobbigt förra veckan när jag joggade, det var motigt som satan och blåsorna gjorde ONT. Så det var inte någon hopp-och-skutt-Annika som snörde på sig dojjorna i morse. Men jag tog mig ut och herre jäklar vad fuktigt det var. Efter 5 minuter var jag hysteriskt svettig!! Det var jobbigt, men jag överlevde. Jag kände att pulsen slog på rätt bra, men att jag ville pusha mig själv för att se vad jag orkar på kortare tid liksom. De flesta pass har ju varit lite längre den sista tiden.

Fossingarna har jag försökt hålla neutrala och så au naturell som möjligt, så det var bara fötter, vaselin och vaselinade löparstrumpor i skorna idag. Det gick ok, men jag har fortfarande blåsorna kvar. Måste fixa ett par nya skor när jag får pengar, jag ser inuti skon att trampdynan bakom stortån ligger precis vid den styva "hålfotsbullen" i skon.

Så hur gick det då....? Jomenserrusåatt... För första gången sedan jag började springa/jogga/lufsa hade jag en kilometertid UNDER 7 minuter
*stående ovationer, skakar bopparna och gör vågen - allt på en gång liksom*

Sammanfattning:
Tid: 20 min
Distans: 2.9km
Km-tid: 6min52s
Känsla: Hjärtat dunkade och det var fuktigt, men ändå kändes det BRA!

Så där ja, det där var lite av en milstolpe för mig, även om jag vet att det inte är något fantastelastiskt i löpar/joggarkretsar så att säga!

Nu blir det snabb lunch och en stor fet hemmagjord latte, because I'm worth it, innan jag beger mig för att ha mottagning hela eftermiddagen!

Råck ån jåggers!!

5 kommentarer:

  1. Så bra jobbat! Heja, heja! Jag drömmer om att nån gång kunna ut och springa jag med! Och varför inte avverka ett Vasalopp! :D Men nu ska här krympas först i ett år, och sen kanske man kan ta i med hårdhandskarna och träna ordentligt. Lycka till! *kram*

    SvaraRadera
  2. jag tror på dig och jag tycker du är klok som kollar läget i framtiden och hur det ser ut med tid och ork. Vilken storlek har du på skor?

    SvaraRadera
  3. Härligt jobbat!! Nu har du motiverat mig att sitta ner å lägga upp en plan me, får bli morgondagens uppgift.. :)

    SvaraRadera
  4. Men alltså, du är ju så GRYMT bra!!! Det kommer gå kanon med halvmaran!! Och smart att sedan koncentrera dig på plugget och sedan gå på igen! Du skulle vara kvar i England ett år till efter utbildningen, va? Min lillasyster kommer flytta till Sverige nästa vår, längtar så!!!
    I vilket fall, så är jag nyfiken på hur du skall göra med maten också, så du får skynda dig att skriva det inlägget!!
    Jag är lite orolig för hur det går med min träning när jag kommer hem igen, och jobbar som vanligt istället för att forska, men det skall nog gå. Tänkte dra ner på träningen då i alla fall - jag kommer precis ha sprungit en halvmara och kommer inte (tror jag!!) ha anmält mig till något annat lopp.

    Kram!!!

    SvaraRadera
  5. Annika: Klart du kan - vi kan om vi vill!! :)

    Ellinor: Jag drar ca 41-42, dessa jag har nu är 42:or tror jag och jag tror de är ett halvt nummer för stora --> foten hamnar lite tossigt på den höga hålfotsbullen eller vad man ska säga. Det stämmer bra med vart jag får mina blåsor, att tåboxen rä för stor liksom.

    Jonna: Så DÄR ja, jag är ett planeringsfreak utan dess like :)

    Henriettae: jag återkommer med kostfunderingarna. Jag är bra på att fundera på hur man ska göra saker, sen behöver jag rätt mycket support för att genomföra alla tankarna dock :D

    SvaraRadera