fredag 17 september 2010

Wooohaaaaa!

Jag gjorde det!
Alltså, jag har haft ont i mina lår sedan i lördags när jag var på gymmet första gången. Träningsvärken har gått över till en mycket dov och intensiv värk på lateralsidan av låren.
Denna smärta har gjort att jag knappt tagit mig upp och ner för trappor etc och jag har funderat på vad det kan vara.
Under veckan har jag försökt gå så mycket som möjligt för att mjuka upp och kunna strecha ut. Fortfarande ontigt.

Träffade min PT (eller ja, gyminstruktör är väl mer rätt epitet) och han tror samma som jag, nämligen att jag har tighta iliotibial bands. Nu ska jag skaffa en foamroller och rolla, samt tokstretcha!

Trots att jag hade ont och var rätt anti imorse, så släpade jag mig iväg.
Inledde med 10 minuter snabb gång på löpbandet (sicken jävla urbota korkad uppfinning för övrigt...) och sen drog jag igång med mina övningar.

Jag provade utfall och benböj men det klarade jag helt enkelt inte. Det gjorde så ont och jag vinglade mest och trillade för att jag inte klarade att hålla emot när smärtan kom.
I det här läget blev jag lite nedslagen faktiskt, jag kände mig rätt värdo.

Då plockade jag fram det tjocka Hanssonska pannbenet igen och gjorde ALLA andra benövningar, trots smärta, och jag gjorde banne mig ALLA reps och sets! Halv-hög på pannbens-endorfiner (shut up people - det ÄR ett riktigt ord.....) så gav jag mig på magövningarna.

Vanliga sit-ups och medicinsbollshävning för sneda magmuskler avverkades först. Sen kom hat-övningen. Ligga på rygg, upp med benen i luften, sänka ner mot marken och upp igen. Första gången jag gjorde detta klarade jag 1,5..... I dag gjorde jag 4 + 4 + 5!!!!!!! WOOOOOHAAAAA!
Jaja, jag vet, killen brevid mig gjorde väl 40, men vad fan....

Avslutade med 15 min gång/jogg/spring för att värma upp musklerna lite till innan jag körde en LÅNG stretch!

Hem, duscha sig, sminka sig, kaffa sig och nu dricka shake.


Idag är det inte bara ni som får RÅCK ÅNN - idag RÅCKAR jag med!

5 kommentarer:

  1. Klart du råckar, å inte bara det; du råckar fett!!! {Å tänk, jag älskar mitt löpband! Ska bara komma på det mentalt igen och hämta mej från den här dunderförkylningen ;-)}
    Go söt, go!!!!

    SvaraRadera
  2. Fasen du är lika träningsgalen som jag var i våras måste rättas till för min del.

    När det gäller utfalls övningar så vinglar du på grund av att dina muskler inte tänder i rätt ordning så du tappar balansen. Det släpper efter cirka 3 veckor =)

    Tack för födelsedagshälsningen !! Kram J

    SvaraRadera
  3. Vet inte om det finns där du bor men jag kombinerar jogging/spinning med fysisk ashtangayoga och sk. yin yoga. Yinyoga kan översättas till meditativ stretch. Du håller din stretch i 3-5 minuter. Du skall vara avslappnad i muskulaturen och istället är det här för att töja "the hard tissue", bindväv, skelett och ligament. Jag känner en hel del skillnad efter ett sådant pass i veckan under de sista månaderna. Grymt bra komplement. Träning för att kunna träna!

    SvaraRadera
  4. Trollmor: JAg HATAR löpband, passionerat! Så jäkla trist! Tur att du tycker om ditt dock!!

    Jesper: Ska jag fortsätta att göra så många som möjligt ändå? eller hur ska jag göra? Just nu gör det så ont att jag gråter när jag försöker....

    Annika: Ska kolla upp om det finns något sådant på gymmet!! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  5. Jag blir lika impad varje gång av ditt jäklar anamma. Kämpa vidare!

    SvaraRadera