lördag 11 december 2010

Tidig morgon...

...i England.

Jag har fortfarande problem med att sova igenom hela natten, och vissa nätter (som inatt) vaknar jag kring kl halv fyra och kan inte somna om. Jag brukar försöka ligga kvar i sängen och somna om, men ibland är det bara att ge upp och gå upp istället.

Idag har jag gjort mys dock. Jag sitter nere i TVrummet invirad i en filt, med elektriska brasan igång, massa fina doftljus (thänks Ikea liksom), ett änglaspel och en stor kopp kaffe.


Vecka som gått har varit rätt hektisk. Jag har försökt fixa och dona med en del julbak, producera julkort, fixa och trixa med saker som behövde bli gjorda, samt mentalt planera vad vi kommer behöva ta med oss till Sverige. Denna veckan har dock varit en av de bättre på mycket länge. Flera dagar i rad har jag ätit både frukost och middag (väldigt små mängder, men ändock ätit), jag har pysslat för att jag velat och att det är kul, jag har känt lite julkänsla i maggropen (det blir ingen Grinch av mig Tettiz, hur mycket du än försöker :P ). Utöver frukost och middag har jag även ätit lite pepparkakor, några tryfflar, och druckit en och annan latte. Man kan nog sammantaget säga att jag ätit mer den sista veckan än vad jag gjort på månader.

Visst kommer känslan av oro i själen som ett brev på posten, men jag förösker bekämpa den, och om det är riktigt illa blir det akutmedicinen. En av baksidorna med att äta lite mer är att jag känner att det är legitimt att springa igen. Jag har ju försökt att låta bli att träna helt, och har inte varit ute sedan veckan efter min födelsedag. Jag saknar det, jag saknar endorfinerna och jag saknar känslan av att "jag bestämmer". När jag kommer hem till Sverige har jag lovat mig själv att jag ska få träna lite, känna hur det är att springa i snön, och eventuellt ta några turer med längdskidorna om det finns tid!

Under tiden som jag rullat tryfflar eller kavlat bulldegar har jag funderat en massa igen. Bakning och matlagning är terapi för mig, jag finner det enormt rogivande om jag gör det på mina villkor och premisser. Ytterligare existensiella funderingar över framtiden, vad jag vill ska finnas i framtiden och vad jag måste ändra på. Efter en "bra" vecka matmässigt så känner jag mig inte "sjuk" och känner att jag kanske inte behöver någon terapi eller läkare, jag klarar mig själv liksom, men jag vet ju att detta kan vara en övergående, men bra, fas och att jag sedan trillar tillbaka i det kontrollerande igen. Även om det varit en "bra" vecka så kommer jag ju sällan över 800 kcal per dag liksom, så det är ju fortfarande inte toppensnoppen liksom...!

Nu ska jag surfa runt och leta lite julklappar ånlajn - ja, och dricka mitt kaffe och mysa i lugnet och skenet av ljusen!

Råck ånn finisar! <3

9 kommentarer:

  1. Ta hand om dig !!

    Peace Love och Löparskor

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att det ändå är lite bättre! Ska ni något uppåt i Sverige också? *kram*

    SvaraRadera
  3. Det är ju så nu fru doktorn, att det är nu du börjar komma i form för att klara av och göra nåt bra av terapin. Ta nu fram dina medecinska talanger och tala om för dig själv att : Jo då! Terapi ska det bli! Basta! Pöss på dig!

    SvaraRadera
  4. Det är bra att det inte blir nån Grinch av dig, det räcker väl med mig, va?!! ;)

    *stora kramar*

    SvaraRadera
  5. Hej Pankanb!
    Vad gott att du äter lite igen. Det öär roligt att läsa din blogg, jag känner att du är mera närvarande då. Igår var jag jour och det var rätt OK, dom ringde imorse kl 5, men det ärckte med ett telefonsamtal tack och lov! Har slappat idag och tittat på TV och tänt det tredje ljuset. Jag väntar så på att ni skall komma, det skall bli så roligt!!
    Det första vi får göra är att köpa julgran, för det står i tidningen att dom inte kommer att räcka pga snöläget i skogen. Imorgonskall jag åka till Lidköping igen med Ulla och äta lusse katter. Har inte bakat nåt än, men det blir nog i veckan. Ha det så bra och pussa på Adam och kissarna!
    *Puss och kram. älskar mest!
    Mammisen

    SvaraRadera
  6. Hej Pankan!
    Kom plötsligt på att påminna Adam om att ta med sig en skruvdragare (elektrisk) om han har någon sådan när han skall skruva i hyllan i köket. Nu är jag i Lidköping och ikväll kommer Ika hem för att försöka bli omhändertagen på KSS med sin besvärliga magsmärta som dom nu tror är njursten. Får se vem som är bakjour på urologen ikväll.Ha det så bra så hörs vi på telefon senare.
    Puss och kram
    Mammisen

    SvaraRadera
  7. SKönt att det känns ok. Du är en riktig kämpare!

    SvaraRadera
  8. Hej Pankan!
    Nu ligger Ika inne på KAVA med sin besvärliga värk i ryggen/magen. CT njurar var OK, fanns ingen sten, men hon har lite högt CRP och kreat.
    Dom skulle bestämma nu i em vad dom skall göra vidare med henne.
    Ha det så bra och vi ses snart!
    Puxx och kram
    Mammisen

    SvaraRadera
  9. Kram på dig goaste doktorn o det låter härligt att du mår bättre o bättre.

    SvaraRadera