onsdag 23 mars 2011

I helvete heller.....

Idag är det den första riktiga vårdagen på länge. Det är varmt och skönt, solen skiner, blommorna är utslagna och katterna ligger på solvarma trädgårdsplattor och solar magen.

Det har varit mycket de sista veckorna, och de två sista veckorna har varit svåra i själen. Terapin/utbildningen har börjat och jag var initialt rätt besviken, dels för att det var för "låg" nivå, dels för att gruppen var väldigt (och då menar jag VÄLDIGT) ung, och dels för att det kändes som om det skulle bli ytterligare 6 veckors stampande innan man kunde börja gå vidare.

Idag tog jag på mig träningskläderna för första gången på flera veckor, målet var att ta en promenad i det vackra vädret, lyssna på glad-musik och fundera över vad det är som varit så jobbigt de sista veckorna. De sista 2 dygnen har jag gråtit av och till, haft ångest som rivit sönder mig inifrån. Mer intensivt i perioder, och varvat med att vara ok stundvis.

När jag kom ut var det som om jag vaknade igen. Själen vaknade, JAG vaknade. Ångesten försvann för första gången på en vecka, jag kunde andas igen, jag kunde tänka utan att allt var svart som natten!

Där och då tog jag ett beslut. I HELVETE heller att jag tänker få hela mitt liv dikterat av Demoner och ångest. Jag VÄGRAR att gå omkring och tänka att jag inte duger, och att jag inte klarar något.

Från och med nu är det JAG som bestämmer, jag gör planen och JAG är den som bestämmer vad JAG vill göra för att få må bra.

Våg-j**eln är utkastad, skåpen ska rensas på skit, och jag ska göra en plan på hur jag vill ha det.

Har precis avslutat ett samtal med ätstörningsenheten och vi har gjort en individuell plan för hur jag får gå vidare.

Jag ska ta kontakt med en personlig tränare/dietist för att få ett program som fokuserar på:

1. Träna för att det är roligt, för att jag vill bli stark och få vara frisk
2. Återigen bygga upp mig själv och lära mig att äta vanlig mat i normala portioner
3. INGET jäkla kaloriräknande eller vägande, det blir inget med det!! Detta är jätteviktigt för mig personligen, för jag vill inte byta ett beroende mot ett annat!

Som säkerhetsspärr kommer jag att väga mig varje vecka på ätstörningsenheten, mitt medlemsskap på gymmet där PTn finns kommer att kunna låsas med omedelbar verkar om någon av mina anhöriga, min valda familj, eller ätstörningsenheten ringer dem och säger att saker och ting verkar gå över styr.
Jag behöver ha den säkerheten i att det FINNS ett säkerhetsnät om jag tappar kontrollen igen.

Jag kommer ha små mål som jag vill uppnå, som jag kommer skriva mer om snart. Detta får bli min ventil och mitt sätt att försöka hålla koll på mig själv igen.

(bild från helgens utflykt i Yorkshire - balsam för själen!)

Demons - bring itt ånn, Ajjm gäjm!

Råck ånn finisar!! <3

20 kommentarer:

  1. Låter fantastiskt bra, och det glädjer mig att du sparkar demonrumpa! Kram!

    SvaraRadera
  2. Bra kusinen! Hejja dig!
    Kraaaaam!

    SvaraRadera
  3. pysselmillis23 mars 2011 07:03

    Heja Dig, det låter som att demonerna kommer att få sig en omgång och jag hoppas att de inte vågar visa sig igen! Kram!

    SvaraRadera
  4. Det låter som en utmärkt plan Annika!!!

    SvaraRadera
  5. Du är bara bäst, det har du alltid varit! Kärlek i mängd pårej!

    SvaraRadera
  6. Det låter som en jättebra plan! Kram på dig!

    SvaraRadera
  7. Åh! Det låter toppen! Så glad jag blir av det här inlägget! :) Kram

    SvaraRadera
  8. Go girl!!
    Det låter fantastiskt bra - kör på det tycker jag! :)
    KRAM!

    SvaraRadera
  9. Bra...fantastisk plan...och lägg till Åsas o min devis: Framgångens hemlighet är att ALDRIG släppa målet ur sikte!!!! Pussar o Kramar från Mostra

    SvaraRadera
  10. Hej lilla Pankan!!
    Vad skönt det låter att du bestämt dig för att döda demonerna och ta tag i saker och ting. Det kommer att gå jättebra skall du se!
    Imorgon bitti åker jag till Malmö på en 2-dagars kurs i öron kírurgi så jag kommer hem på fredag kväll. Sen blir det uppvzaktning i Mariestad på lördag fölr Agneta fyller 60 ¨r nästa vecka.Så jag har inhan dlat en fla´ska Dompan till henne.
    Ha ddet nu så bra och rock on!!
    Pus och kram oohc älskar mest!!
    Mammisen

    SvaraRadera
  11. Härligt att läsa!! Ett steg i rätt riktning. Jag tycker att det låter som en riktigt bra, sund och genomförbar plan!

    Kram!!

    SvaraRadera
  12. Hejja syster hett humör! tröjan hänger utanför! :)

    SvaraRadera
  13. Du är ju bara så bäst underbaraste du =))
    Detta klarar du
    pusssss

    SvaraRadera
  14. Bästa jag strategin jag hör på länge kör hört!

    //J

    SvaraRadera
  15. Skickar en lång varm styrkekram! Även om vägen är lång och krokig kommer du fixa det vännen! <3

    SvaraRadera
  16. Rocka fet babianrumpa darling och visa demonfjantarna vad du går för! Yaaay!!

    SvaraRadera
  17. Å så lycklig jag blir, Annika! Sparka demonerna så långt bort i fanders du kan! Långa o varma kramar till dig, honey!

    SvaraRadera
  18. Tjingeling! Det här har jag gått och hoppats på :-) Bra där, doc!

    SvaraRadera
  19. Härligt inlägg, HEJA DIG! :)

    SvaraRadera